22.6.2016

Kakkua ja maisemia Tallinnassa

Viime torstaina kävin tätini A:n ja serkkuni I:n kanssa elämäni ensimmäistä kertaa Tallinnassa, Virossa. Se oli vain lyhyt päiväristeily, ja vaikka kärsinkin aika pahasta matkapahoinvoinnista laivalla, oli Tallinnassa käynti  sen verran hieno kokemus, että haluaisin käydä siellä pian uudelleen. Seuraava reissu tosin tulee olemaan hieman pidempi, sillä haluan ehtiä tutkia paikkoja hieman tarkemmin ja käydä esim. vaateostoksilla.

Portaat kohti vanhaakaupunkia.

Suuntasimme satamasta suoraan vanhaankaupunkiin. Näkymät olivat kuin parin vuosisadan takaa. Kadut olivat täynnä vanhoja kauniita rakennuksia joita saattoi ihailla ja valokuvata. Vanhankaupungin kaduilta löytyi myös noin kymmenen metrin välein matkamuistomyymälöitä.

Vanhankaupungin tori.
Vanhakaupunki ja sen matkamuistomyymälät toivat nopeasti mieleeni Edinburghin Royal Milen, jossa tunnelma oli hyvin samankaltainen. Kuten Edinburghissakin, suurimmassa osassa Tallinnan matkamuistomyymälöitä myytiin täysin samoja tuotteita. Kuulimme jopa yhdessä vaiheessa säkkipillinsoittoa istuessamme erään kahvilan ulkopuolella vanhankaupungin torilla.

Mukulakivikaduilla oli vanhan ajan tunnelmaa.

Minulle Tallinnasta tarttui mukaan huivi, puisia koruja sekä valkoinen pöllökuvioinen reppu. Sain myös A:n lahjoittamana upean käsin sidotun nahkaisen muistikirjan, sekä värikkään kissankorvallisen huovutetun pipon. En ole vielä ottanut kuvia näistä tuliaisista, mutta luultavasti teen niistä erillisen blogipostauksen sitten juhannuksen jälkeen.

Söpö maailmanpyörä Maiasmokkin ikkunassa.
Pakenimme vesisadetta Viron vanhimpaan vielä pystyssä olevaan kahvilaan, Kohvik Maiasmokkiin. Maistelimme siellä kakkuja ja leivoksia. Sen ikkunassa oli hieno miniatyyri maailmanpyörä, jonka kyydissä oli tee- ja kahvikuppeja. Kahvilan sisustus oli kuin suoraan 1800-luvulta, ja se ei ole kuulemma muuttunut paljoakaan sen perustamisen jälkeen.

Suklaakakku, tiramisu, ja mansikkajuustokakku.
Kyllä Maiasmokkissa kelpasi kahvitella, sillä kakut olivat herkullisia. Kuvassa näkyvien kakkujen lisäksi maistoin paikan kermasarvia, jotka olivat erityisesti minun mieleeni. Ei liian makea, mutta silti makeaksi luokitteleva herkku.

Kahvittelun jälkeen jatkoimme matkaa vanhankaupungin näköalapaikalle, mistä ylläoleva kuva on otettu. Vaikka päivä olikin sateinen ja hieman sumuinen, valokuvasta silti näkee kuinka hienot näkymät kyseiseltä paikalta on.

Mitenköhän vanha tämä muuri on?
Joskus iltapäivällä alkanut rankka vesisade jatkui koko loppupäivän. Kävimme kiertelemässä matkamuistomyymälöissä, sekä Viru-keskuksessa, jossa sitten söimme hampurilaiset tutussa ja turvallisessa Amarillossa. Kiertelimme myös hieman kyseisen ostoskeskuksen kaupoissa. Sen jälkeen palasimme satamaan, jossa oli pieni kauppakeskus. Se oli täynnä pikkuruisia turistikauppoja, jotka olivat pullollaan kaikenlaista rihkamaa. Sieltä löysin aiemmin mainitun pöllökuvioisen repun. Löydön jälkeen menimme jonottamaan takaisinpääsyä laivalle.

Rukoileva metallinen munkkipatsas toi omaa viehätystään tähän näköalaan.

1. Tallinna on ihana! ❤

Sitä aliarvioi vaan aivan liikaa, koska se nyt vaan sattuu olemaan niin lähellä. Mä olen itse reissannut Tallinnassa ties kuinka monesti, ainakin sen pari - kolme kertaa vuodessa, mutta mies ei ollut käynyt koskaan Eestissä. Korjailin siis viime talvena asiaa ja ostin meille liput lautalle, saatiin kulutettua päivä hyvin vanhaa kaupunkia kierrellessä ja syödessä. Kannattaa muuten piipahtaa Texas Honky Tonkissa, jos sinnepäin uudelleen eksyy - tajuttoman hyvät ruoat ja mikäli jenkkifiilistä halajaa, se ravintola menee kyllä niin lähelle kuin mahdollista!

Tuo munkkipatsas on muuten ihan järjettömän hienon näköinen! Muistatko yhtään, missä suunnalla vanhaa kaupunkia se on? Näköalapaikallekin haluaisin vielä joskus löytää - aina yritän, mutta mun kartanlukutaidoillani se ei koskaan oo vaan päässyt tapahtumaan... :'D Hehe. Pitänee yrittää päästä käväisemään Tallinnassa vielä tämän kesän aikana itsekin - onneksi mies ei oo pahemmin aihetta vastaan! 😛

1. Totta. Samalla tavalla tulee aliarvioitua esim Ruotsia, vaikka sielläkin on vaikka mitä nähtävää.

Pitää laittaa tuo ravintola korvan taakse, käyn siellä sitten ensi kerralla.

Jos en ihan täysin muista väärin, niin munkkipatsas löytyi, kun lähdettiin tuolta vanhankaupungin näköalapaikalta ja ei mentykään sitä samaa reittiä takaisin satamaan vaan käännyttiin vasemmalle (?). Sinne piti mennä alamäkeä, ja tuon muurin ohi, siinä olisi ilmeisesti ollut jotain turistiopastuksiakin itse muurilla. Tuo kuja joka lähtee tuossa munkkipatsas kuvassa alaspäin johtaa suoraan torille.

2. Ihania kuvia! Mäkin kävin Tallinnassa kesäkuun alussa, meillä oli kahden yön matka. :) Tallinna on kyllä kiva paikka!

1. Kiitos! Oltiin onnekkaita, ettei satanut kaatamalla koko päivää, niin kuin sääennusteet lupailivat, vaan välillä oli hetkiä ilman sadetta. Kävin tsekkaaa sun blogia muuten, kävitte näköjään samassa Amarillossa kuin mekin. :D

Tällä hetkellä anonyymit kommentit ovat sallittuja. Kommentoithan hyvällä maulla niin ne ovat sallittuja jatkossakin! ʕ·ᴥ· ʔ